We zijn 31 Mei, de laatste dag van de maand.
Om 08.45u. zijn present: Wendy, Bieke, Maurice 1, Maurice 2, Eddy, Dave, Jan, Iwan en Dirk. Een mooie groep van 9 man, niet slecht! Net zoals vorige zondag is het weer best goed alleen dat er toch een bij momenten een goed voelbare zuidwester langs onze oren fluit. Een geluk dat Iwan van de partij is met zijne gemotoriseerde fiets. Dus heel eenvoudig dat Iwan de kop neemt met afwisselend naast hem de Jan, Maurice 1 en ikzelf. Gezien de tegenwind wordt er toch in een goed tempo gefietst richting Herenthout, of zoals de inwoners aldaar zeggen; Heurteut.
Aangezien ik zelf van Herentals ben (Hertals) zit Heurteut er bij mij nog steeds niet in, dus het blijft dan ook Hertaat. Vervolgens gaat het richting Gestel en aan De Boekt draaien we links af om langs de Nete te fietsen. We meanderen in een mooi landschap met de Nete mee naar Lier. Iets voor we het Netekanaal aanvatten kan den Iwan een klein putteke in de weg niet meer ontwijken met als gevolg dat zijne moteur uitvalt. Na een nieuwe opstart zijn we vertrokken naar Duffel waar we onze tussenstop gepland hebben. Het is hier dat de wind nu wel echt van de partij is. Om ons bij te staan gaat ook Wendy de kop nemen, waarvoor dank! Eenmaal op het terras van de plaatselijke brasserie “De Kiliaan” worden we bediend door een vriendelijke jongedame. Op vraag van ons neemt ze een groepsfoto, maar jammer genoeg zat er geen selfie bij. Dit kan enkel en alleen maar in Lichtaart. Misschien is dit dan ook een gepatenteerd product en enkel op aanvraag te verkrijgen….. in Lichtaart.
Tijd voor een interessant weetje aangezien we in Duffel zijn.
De duffelcoat (ook bekend als “houtje-touwtjejas”) dankt zijn naam aan het Belgische plaatsje Duffel in de provincie Antwerpen. Hoewel de jas zelf nooit in Duffel werd gefabriceerd, is hij vernoemd naar de dikke, grove wollen stof (duffel) die daar vanaf de 15e eeuw werd geproduceerd. In Duffel staat er dan ook een standbeeld, zie foto.
Genoeg geschiedenis, dus tijd om naar huis te vliegen want dit keer zit de wind perfect in onze rug. Als volleerde profs gaat het richting Lier waar we op spoorwegbrug aldaar enkele kilo(m)eters, we vermoeden de B ploeg zien passeren. We blijven langs het Netekanaal fietsen richting Viersel, maar enkele kilometers voor Viersel gaan we toch rechtsaf om vervolgens langs de Nete verder te fietsen. We gaan wederom rechtsaf op het moment dat de Nete onder het Albertkanaal duikt. Hier zien we voor de tweede keer de B ploeg passeren. Blijkbaar hadden ze ons al een tijdje in het vizier met een poging om ons te grazen te nemen maar ons tempo laag zodanig hoog dat het uiteindelijk niet meer was dan ijdele hoop.
Ook de C ploeg kan tempo rijden!! We komen op de industrieweg en nemen gemakkelijkheids halve de in aanleg zijnde fietspad.
We hadden misschien beter op de weg blijven rijden, want iets verderop gaat Wendy ongelukkig onderuit zonder al te veel erg.
Even bekomen en navragen of alles ok is vervolgen we onze weg. We steken in Grobbendonk de brug over om langs het Albertkanaal verder te rijden naar onze thuishaven. We zien daar nog ne bekende pompier staan die daar staat te supporteren voor ons, of was hij misschien iets anders aan het doen. Wie zal het zeggen? Als een mens zijne stal begint te ruiken kan het alleen maar sneller gaan. M.a.w. het tempo op het jaagpad wordt zodanig opgedreven dat het wegdek van het jaagpad waarschijnlijk een nieuwe asfaltlaag zal kunnen gebruiken. Met als gevolg dat de C ploeg nu helemaal uit elkaar wordt getrokken op een lint van een paar honderd meter. Maar niet getreurd want de supersnelle koplopers laten zich terug rustig uitzakken zodat we toch in groep kunnen arriveren aan Rtals Move. We genieten nog na op het terras wanneer ook de B’s en de A’s arriveren.
Het was wederom een leuke aangename fietstocht waarbij we gebruik maakten van autoluwe routes.
Ter afsluiting nog een maandoverzicht van de C ploegers:
3 mei: De fietstocht van de 4 musketiers op zoek naar de witte van Zichem
10 mei: Het fietsverhaal van de twee verloren zonen.
17 mei: Het fietsverhaal van 2 Kilo(m)eters en de falende zendmast van Noorderwijk.
24 mei: De noodzakelijke Selfie fietstocht van de C ploegers
31 mei: Wind op naar Duffel en vliegensvlug naar Herentals